Wednesday, April 11, 2012

kenapa aku sokong anwar ibrahim


Note: lepas baca entri ini, wajib baca sambungannya di sini..http://gechok.blogspot.com/2012/04/kalau-nak-sokong-anwar-pun-biar-berpada.html
teringat tahun 1997, baru abis belajar.. dapat kerja kat KL Plaza, Jalan Bukit Bintang.. kerja pulak dengan syarikat Jepun, memang kena perah.. keluar subuh , balik malam.. setiap hari, 6 hari seminggu.. pendek kata tak jumpa matahari. tapi aku enjoy, happy.. x de orang kisah.. dapat gaji hantar kat mak kat kampung.

satu hari kawan aku called.. eh malam ni jom kita reformasi.. kat mana? ikut je la... 

masa tu dah kecoh satu Malaya anwar kena sack dari kabinet.. aku bengang gila.. macamana pemimpin kesayangan dan idola aku kena sack ni? ini tak boleh jadi.. aku mesti bela dan tegakkan keadilan.. ok, aku follow .. ohh ke rumah anwar rupanya...

dengan ceramah yang berapi2 dari beberapa orang, ada yang bersajak.. ada yang berlagu.. pendek kata semua menceritakan yang sedih-sedih, yang boleh meniupkan semangat benci kepada mantan PM ketika itu.. macam-macam orang yang hadir aku tengok.. ada india, ada cina, ada sikh, ada melayu, ada mat salleh.. pelancong asing pun ramai... mungkin wartawan.. ada yang ambik gambar, ada yang menangis.. semua beri perhatian pada ucapan orang kiri kanan anwar.

aku memang emo... marah dan membakar.. ada ke pemimpin hebat macm anwar kena sack, kena tuduh perkara yang sangat memalukan diri dan keluarganya, tuduhan meliwat tu fitnah yang sangat besar.. aku tak percaya...macamana seorang pemimpin yang selalu ungkapkan ayat suci al quran boleh buat macam tu? aku tak percaya..

aku bengang sebab anwar tak macam tu..
bagi aku anwar sepatutnya jadi PM.. lepas mantan PM ketika tu.. eh, anwar orang hebat.. aku x percaya dengan semua tuduhan tu...

esok malmnya aku pergi lagi.. dengan kawan aku satu kereta pulak.. dengar ceramah... satu laman rumah anwar dah semangat.. aku pun semangat.. setiap kali laungan reformasi aku sambut dengan penuh semangat..

reformasi.! reformasi.! reformasi.!

aku marah dengan kerajaan.. kenapa korang semua buat anwar macam ni?

No comments: