Friday, June 10, 2011

survival datuk nenek kita


10 Jun 2011 : Semalam mak tidur lewat. Kami berbual-bual sambil mengenangkan kisah dulu-dulu.. dulu hidup susah.. kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.. arwah nenek dan datuk dulu kena kerja kuat.. pagi pergi kebun, tanam pisang, tanam koko, tanam kelapa.. petang pun sama. lepas asar kena cari rumput untuk beri pada kambing.. hidup orang dulu asyik di kebun saja..

kalau kerja di kebun dah habis, arwah nenek akan tanam ubi, pisang, keledek dan keladi di tepi tebuk ( kalau ikut orang JAWA, tebuk tu refer pada tanah kat nun depan jalan utama sebelum sampai kat rumah).. biasanya ada rizab tanah untuk jalan dan tebing parit / tali air.. tanah tu boleh ditanam segala pokok yang jangka masanya pendek macam pokok cili, sayur-sayuran dan sebagainya..



mak kata arwah datuk adalah perantau dari tanah Jawa.. datang ke Malaysia dan meneroka kampung.. dia kahwin dengan nenek dan dikurniakan 2 orang anak lelaki dan perempuan.. mak kata walaupun anak cuma dua, mereka bekerja sangat kuat.. membanting tulang pagi dan petang. begitu sukarnya mencari sesuap nasi..

mak jugak kata, berbaloi nenek tolong arwah datuk kerja dan membanting tulang.. aku tanya kenapa? sebab arwah datuk akan serah semua hasil kebun pada isterinya untuk diuruskan.. wah ini sudah tentu bagus.. nenek jadi menteri kewangan.. lepas tu datuk akan belikan nenek rantai, gelang dan cincin, baki duit nenek simpan bawah bantal, bawah tikar, dalam gulungan kain batik dalam almari dan kat mana-mana yang selamat.. dulu tak de bank macam sekarang. jadi simpan duit kat rumah la..kalau tengah sesak, senang nak withdraw, tak payah beratur.. hulur tangan bawah bantal dah dapat duit..

waktu susah, mungkin tanaman tak menjadi, atau hasil kebun tak dapat lagi.. rantai, gelang atau cincin boleh dijual untu beli makanan.. tapi mak kata selalunya emas-emas tersebut dijual untuk beli tanah.. ini investment yang bagus..orang dulu mana ada beli kereta, atau barang perhiasan rumah.. tapi mereka beli tanah sawah & tanah kebun.

arwah datuk juga ada sebidang tanah sawah.. tapi datuk bagi org jaga.. guna sistem pawah.. maknanya keuntungan hasil setelah ditolak dengan kos modal akan dibahagi dua, untuk datuk 1 bahagian dan pemawah 1 bahagian.. ooo macam tu rupanya.. aku tanya kenapa tak kerjakan sendiri? mak kata tak menang tangan.. lagipun sawah jauh dari kampung, susah nak memantau...kerja kebun banyak..

kata mak; orang dulu mana ada maid / pembantu rumah.. semua kerja rumah isteri buat sendiri.. sebelum pergi kebun, isteri kena siapkan sarapan, masak lauk nasi, masak lauk tengahari.. lepas tu tapau pergi kebun.. kalau ada anak kecil, so kena bawa ke kebun sekali.. kalau masih baby, kena gendung.. (maknanya kena dukung lah)..

adus.. macamana ye nak ke kebun bawa anak? tapi itulah hakikatnya survival orang dulu-dulu...










No comments: