Wednesday, June 1, 2011

kakak nak jadi Rapunzel



kadang-kadang kita hilang kata-kata bila berhadapan dengan kerenah anak-anak yang sedang membesar... setiap patah perkataan dan tingkahlaku mereka evolve dari satu peringkat ke satu peringkat tanpa kita sedari.. teringat waktu belajar developmental psychology... Dr Shamsur Rehman menjelaskan bahawa perkembangan psikologi dan fizikal seseorang berubah dengan pantas bermula dari peringkat bayi, kanak-kanak, remaja, belia dan dewasa.. proses yang berterusan sepanjang hayat..TQ Dr, banya perkara baik yang Dr telah sampaikan dulu..

kita selalu tercari-cari kaedah paling sempurna mendekati anak-anak yang sedang membesar.. macamana nak react kalau anak buat salah.. macamana nak response kalau anak tanya soalan yang bertalu-talu.. mendidik anak kena belajar, bukan sembrono saja.. belajar pun kena tengok gurunya.. yang paling mudah kita imitate cara ibubapa membesarkan dan mendidik kita.. selalunya kita akan terbiasa dengan kaedah didikan yang semacam itu, lantas diaplikasikan dalam keluarga kita..tak semuanya berjaya, kerana suasana dan keperluan sekarang jauh berbeza dengan keadaan kita sewaktu kecil dahulu.. jadi ilmu management boleh digunakan juga; change in order to be relevant!!!

Aisyah baru-baru ini telah buat hal .. so ayahnya teramat marah lantas memanggil aisyah untuk didenda.. namun, aku boleh baca hatinya, dia tak jadi mendenda, sebab tak sampai hati.. tapi dileteri si Aisyah dengan ayat-ayat bombastik.. terkulat-kulat Aisyah nak memahami butir-butir percakapan ayah.. si ayah kata; janji tak buat lagi? janji.. jawab Aisyah.. janji? ulangnya sekali lagi.. janji jawab si Aisyah lagi..

tapi si ayah masih tak puas hati... matanya merenung tajam si Aisyah.. sambil tu mulut tetap memarahi si anak.. berjurai-jurai air mata si Aisyah, ketakutan.. kesedihan.. aku pulak duduk di sebelah suami memberi sokongan pada si Aisyah.. at least dia tahu, umi ada disampingnya ketika dia dalam keadaan sedih..

tiba-tiba si ayah berkata, kenapa buat macam ni? ayah dah cakap banyak kali tetap jugak nak buat benda yang ayah tak suka...kalau macam ni, besok besar nak jadi apa? (sambil besarkan mata dan tenung si anak).. aku di sebelah dah agak si anak akan jawab.. saya nak jad doktor gigi... sebab itulah yang dia tahu pun.. walaupun tak faham tugas sebenar seorang doktor gigi..

namun, jangkaan ku meleset.. dengan nada kesedihan dan juraian air mata, si Aisyah menjawab perlahan-lahan.. kakak nak jadi RAPUNZEL...
apa? aku tanya Aisyah untuk kepastian... dia tetap menjawab: kakak nak jadi RAPUNZEL...

apa lagi berderailah ketawa aku dan suami mendengarkan jawapan si Aisyah... hati yang marah jadi hiba dan lucu.. sungguh suci jawapan anak ku..dia tak faham si Repunzel hidup tersiksa di dalam menara. jauh di hutan tanpa teman.. tapi yang dia faham, Repunzel ada rambut yang panjang dan sungguh cantik.. kebetulan rambutnya juga panjang... jadi dia menyamakan dirinya seperti Repunzel..

aduh.. kadang-kadang kerenah inilah yang menjadikan aku terus hidup ceria dan bersemangat menempuh segala macam dugaan.. asalkan aku melihat anak-anak ku membesar dengan gembira dan sihat..

akhirnya aku dan suami peluk Aisyah silih berganti.. dalam hati kecil ku berkata; Repunzel pun bolehlah....


cantik si Repunzel



Repunzel dan rakan-rakan...


2 comments:

All in One said...

that is not rapunzel!!!!
but these are .. (2 versions ehhh .. barbie n disney punya)

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTG8hUG7eHbuE2GdRyBsvV7PivctsjKABeHFAKWfTupuCGtMZPT

Mariyati Amin said...

ok jer lah tuhh...