Friday, June 29, 2012

Forum isteri-isteriku gangster



Kisah 1:


:( pg ni umah tutup, kete xdek.. Kompom dia anto anakny sdiri. Kalo bcerita psl dia, x abih rasany..Aku p melawat dia, dia ckp dia kna anto anak sbb itu la masa dia dpt tgk dunia luar, dgn karenah suami yg lgsung x nak mkn mknan luar, ari2 msk, tiba cuti sek dia mmg sedih. Anak2 lgsung x reti nak tlg.. Tp... Bila ku perati, dia yg x bg peluang anak tlg.. Dia manjakn anak2.. Ntah la.. Pengalaman aku skrg dah jd drebar anak dia, baru aku sedar.. Yer la.. Apa2 pon pikir anak.. Tabahkn ati selagi blh, tp mulut jgn manis selalu, harus kurg ajar sesekali agar hati suami terusik... Haha.. Biar suami sedar n sentiasa ingt, kita isteri.. Tp kita seblh2ny x menyushkn dia.. Ingt tuh.. Yg penting anak2 pon ngan kita.. Jgn lembut sgt.. Marah la bila rasa perlu.. Sbb kita xkan jd kurg ajar kalo suami x mulakan! Bkn nak buat dia merasa hina tp tlg sedar diri sikit, nak bini respect, tlg respectkan diri tu sdiri.. Huh! 




Kisah 2: 


Kalau kita fikirkan, masalah kita berbeza.. Tapi ending nya sama. Masalah rumah tangga ni memang merumitkan.. Ada saja yang boleh jadi punca tak puas hati.. Yang kita boleh pegang sekarang hanyalah rasa kasih sayang dan tanggungjawab pada anak2. 

Kita selalu terfikir, Kalau aku tak ade anak, dah lama aku BLAH.. Cari hidup aku sendiri.. Cari kebahagiaan sendiri... Setiap kali fikiran tu datang, kita toleh dan lihat anak-anak yang tak  mengerti di sekeliling kita...apa akan jadi pada nasib mereka kalau kita tiada?




Kisah 3:


kwn kol, jemputan kenduri n sembg psl sorg kwn... Ingt dak jiran aku yg lakiny accident? Baru melahirkn anak ke 5. Sejujur2ny kami agak mrh! Dgn keadaan laki yg dah mcm tu, x keje, msh lg kuat nafsu.. Ntah la.. Yg kesian.. Bini, suri rumah tga sepenuh masa, tido sehari 2-3jam. Semua dia kna uruskan. Betapa cekalny hati! Kompom pintu syurga tnganga luas mgamit kedtgnny. 

8 taun dulu dia penah ngadu ngan aku yg dia penat x larat, laki lak x penah nak bantu keje umah segala smbil nangis. Skrg, dia juga la yg urus semua. Smgu bsalin dah anta anak p sek, x Caya? Bkn aku sorg npk.. Lakiny buta.. Sambil tgu waktu bbuka, aku tpikir kalo la sorg isteri tu dah x dek rasa hormat kat suami, mcm mna ya? 

Bkn sbb laki dah sakit @ ditimpa musibah, tp laki yg x nak berusaha utk majukan keluarga?.. 20 thn mcm tu la jugak.. Kesian anak2.. Jd moto aku skrg, ''kesian anak''. Kalo aku yg mkn nasi bkutu, xper... Tp bkn anak2.. Dunia persekitaran mbuatkn kita rasa ttekan, aku x per baju  rentas jahitan, tp aku x sanggup dgr anak2 cerita kwn2 mkn itu ini, p sana sini.. Ya allah... Aku bkn setabah kwn aku tu!. 

Jd skrg, x mau sedih2, kalo suami yg diharapkn x mjlnkn TANGGUNGJWBnya, kita sbgai pompuan kna usaha demi utk anak2. Jln tbaik: kumpul harta sdiri n bwk anak2 kemana jek tanpa libatkan suami!

Yes!!!



erm.. kaum ibu dan isteri... amacam? dapat inpirasi tak dari kisah-kisah di atas?



No comments: